Thursday, August 25, 2011

jauh tetap cinta

pagi baru menampakkan manisnya, namun dikasari bau asap hasil cemuhan bas,
pintu rongak kuning berkarat itu terbuka luas menyambut.
kupijak tangga pertama yg sudah lama rela,
tegar dilampiaskan pijakan demi pijakan remaja muda.
tangga kedua memandang sayu menanti hentakan yg berbisa,
ku lihat pula tangga ketiga,
dia megah dibalut alas gebu menutup wajah mulusnya.
ah,aku bosan dengan dunia.
halaman bas masih lengang tiada berpenghuni,
hanya aku dan teman sebilikku, erisya.
kupandang si tua melibas peluh jauh-jauh dari dahi yg sudah berkedut seribu,
matahari terus gah membakar tanpa belas kasihan,
tidak diendahkan peluh si tua pemandu bas yang menghujan laju.

aku menyaksi ragam manusia dari muka tingkap.
sepurnama menunggu,bas akhirnya padat dengan tubuh manusia bervariasi saiz dan warna.
gadis bertudung litup di sisi pintu membuka bedak compact lalu menempek bedak ke pipi gebunya.siapa tak sukakan kecantikan bukan?
ku alih kornea mata ke kanan bas.
jejaka tampan bertopi denim menggoyang-goyang kepala mengikut nota bunyi yg hadir dari mp3 miliknya yg terselit di kocek seluar.
makhluk alam mana nak kata diri tak cool.ambiklah,kau kategori cool wahai jejaka tampan.
kupandang erisya,
dia masih tawaduk membaca novel cinta.
tersenyum sendiri.

ku buang kembali pandangan ke luar tingkap,
di bawah pokok samanea saman di hujung padang sana,
berdiri seorang jejaka bersama motosikal hitam.
memegang kepingan kadbod besar,
sebesar meja belajar bilikku.
ku tenung lama tulisan blok di kadbod itu.
cuba membaca isi hati sang jejaka.

"SEBENARNYA AKU CINTA KAU ERISYA"

aku tersengih.
si pencinta erisya rupanya, iskandar faiz.
sejak bila iskandar pandai buat kerja gila?
aku cuit lengan erisya,ku halakan jari telunjukku keluar tingkap.
lama dia meneliti. kemudian mengukir senyum.
merah pipinya.
dah lama dia menanti,baru hari ni iskandar berani meluah rasa.
laju dia menolak slide telefonnya,
mencari nama iskandar.

telefon bergetar dari dalam beg sandang biruku,
menandakan pesanan baru diterima.

from: LOVE
I MISS U LEEN. STUDY MOLEK!

dari kejauhan,iskandar meluah rasa pada erisya.
dari kejauhan, dia ingat padaku.
maknanya,
dari kejauhan,aku rindu kamu juga sayang!